Jak radzić sobie ze stresem?

Stres przez wielu uznawany jest za pozytywny bodziec stymulacyjny. Pojawiający się przed wieloma sytuacjami w naszym życiu ma za zadanie zwiększyć naszą koncentrację i doprowadzić do jak najlepszego rozwiązania czekającego zadania.

Rodzaje stresów

Opisany we wstępie stres to według psychologów tzw. eustres. Zgodnie z definicją, uznaje się go za stres mobilizujący, pozytywnie wpływający na ludzki organizm. Oprócz niego istnieją jeszcze jednak dwa odmienne rodzaje stresu. Pierwszy z nich to neustres, który dla niektórych jednostek stanowi bodziec neutralny. Część osób może nie modyfikować pod jego wpływem swoich działań, podczas gdy dla innych będzie on postacią eustresu, bądź też dystresu. Jego odczuwanie zależne jest prawdopodobnie od sytuacji, w której człowiek aktualnie się znajduje.

Ostatnią z znanych postaci stresu, a właściwie reakcji na stres jest dystres. Forma ta jest najbardziej szkodliwa dla ludzkiego organizmu, ze względu na swoją schyłkową postać. Podejmowane w tym przypadku działania często stanowią zagrożenie dla homeostazy. Przewlekły dystres może doprowadzić do wyczerpania rezerw energetycznych (w tym również zapasowych) ludzkiego ciała.

Stres na poziomie komórkowym

Brak równowagi pomiędzy reaktywnymi formami tlenu (tzw. wolne rodniki tlenowe), a czynnikami je redukującymi, to również rodzaj stresu. Stres oksydacyjny uniemożliwiający zachowanie równowagi na poziomie komórkowym, odpowiada za wiele groźnych dla życia i zdrowia chorób. Za najważniejsze z nich uznać można chorobę Parkinsona, a także miażdżycę i chorobę Alzheimera.

Przeprowadzana na temat stresu oksydacyjnego badania wykazały również jego pozytywne działanie. Zgodnie z aktualnie posiadaną wiedzą, odpowiada on m.in. za usuwanie szkodliwych dla organizmu patogenów, a także wspomaga odpowiedź immunologiczną. Spornym jest uznanie go za czynnik hamujący mitohormezę. Przyczyny stresu oksydacyjnego nie są do końca poznane, dlatego też badania nad jego morfologią nadal trwają.

Stres komórkowy redukowany może być na poziomie komórkowym np. poprzez metale redukujące, a także dostarczane z pożywieniem antyoksydanty. Do najbardziej znanych (i najskuteczniejszych) antyoksydantów zaliczamy witaminę C (kwas askorbinowy), witaminę E (tokoferol), a także beta- karoten (w wyniku przemian następuje jego przekształcenie do witaminy A).

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres w pracy, podczas codziennych obowiązków, czy podczas wizyty u lekarza, może przydarzyć się każdemu. Stymulujący do działania eustres jest fizjologicznym elementem ludzkiego życia, dlatego też nie wymaga on żadnych działań hamujących ze strony organizmu. Przełamanie stresowej sytuacji w kierunku przewlekłego dystresu powinno stanowić czynnik pobudzający do rozpoczęcia walki z stresem.

Opisywane w wszelakiej maści poradnikach sposoby radzenia sobie ze stresem zazwyczaj opierają się na eliminacji czynnika go wywołującego. W dzisiejszych czasach nie zawsze jest to możliwe, dlatego warto umieć radzić sobie ze stresem w inny sposób.

Oto kilka kroków, które pomogą złagodzić stres i nie pozwolić mu przejść w formę niszcząca nasze zdrowie i życie:

1. Poznaj jak najlepiej przeciwnika. Twój czynnik stresujący to wystąpienia publiczne? Postaraj się zapoznać z zasadami panującymi podczas wygłaszania przemów. Nie taki diabeł straszny, jak go malują.

2. Regularnie spotykaj się z czynnikiem stresującym. Kilkukrotne powtarzanie danej czynności pozwoli nie tylko lepiej ją poznać, ale również pozbyć się stresu. Sukces gwarantowany.

3. Nagradzanie za dobrze wykonaną robotę to technika znana od lat. Bez zająknięcia wygłosiłaś przemowę, lub nie dałaś się „zjeść” stresowi podczas wizyty u lekarza? Należy Ci się ciastko z dużą ilością bitej śmietany.

Badania pokazują, że wprowadzenie jedynie kilku prostych kroków pozwoli nam na pozbycie się zbędnego towarzysza. Może i Ty spróbujesz?

Zostaw komentarz